Forget All You Know (About Aliens)
Wanneer de twaalfjarige Ella enkele dagen vermist raakt, maakt haar pleegmoeder zich ernstig zorgen. Na haar terugkeer wordt Ella achtervolgd door visioenen en flashbacks. Ze ontdekt welke ervaringen haar zwarte identiteit hebben gevormd - in vorige levens én in het leven dat ze nu leidt. Naarmate ze ouder wordt, vervagen de grenzen tussen verleden, heden en toekomst. Wie is zij en wat komt zij op aarde doen?
Forget All You Know (About Aliens) is de eerste speelfilm van de zwarte vrouwelijke filmmaker Mirella Muroni, en tevens de eerste Nederlandse speelfilm met sciencefiction elementen vanuit een dekoloniaal perspectief. Met dit debuut vertelt Muroni een coming-of-age verhaal over onze gezamenlijke Nederlandse koloniale geschiedenis, beleefd door de ogen van een zwarte vrouw.
Alledaagse waardigheid
Filmmaker Ida Does duikt in het baanbrekende werk van wetenschapper Philomena Essed (Utrecht, 1955), in haar revolutionaire boek 'Alledaags Racisme' uit 1984 en de manier waarop ze voor de huidige generatie wetenschappers en activisten een inspiratiebron is.
Met 'Alledaags Racisme' trok Essed wereldwijd de aandacht. Door racisme in ons dagelijks leven te ontleden en aan het licht te brengen, heeft ze de weg geëffend voor een intersectionele benadering waarmee we racisme in de samenleving beter kunnen herkennen en uiteindelijk kunnen uitdagen.
Ida Does gaat op een prikkelende reis met gerenommeerde activisten, academici, kunstenaars en de volgende generatie studenten. Door deze gesprekken ontrafelt ze de verstrekkende impact van alledaags racisme en brengt de film de dringende noodzaak tot verandering aan het licht.
Daughters of the Dust
De vrouwen van de familie Peazant, onderdeel van de West-Afrikaanse Gullah-gemeenschap, worstelen met het behoud van hun culturele erfgoed wanneer een deel van de familie naar het Amerikaanse vasteland wil migreren.
Aan het begin van de 20ste eeuw vestigt de Gullah-gemeenschap zich op de Sea Islands, vlakbij de kust van de Amerikaanse staat South Carolina. Deze vrijgemaakte afstammelingen van tot slaaf gemaakte West-Afrikanen hebben veel tradities overgenomen van hun voorouders en bewaken hun culturele erfgoed en folklore. Tegelijkertijd bereiden ze zich voor op hun migratie naar het Amerikaanse vasteland. Het betekent een stap verder weg van hun oorspronkelijke wortels met alle gevolgen van dien.
In 1991 was Daughters of the Dust de eerste grote bioscoopfilm van de Zwarte vrouwelijke filmmaker Julie Dash. De film ontving veel lovende kritieken.
In samenwerking met het UCLA Film and Television Archive is de film onder toeziend oog van cameraman Arthur Jafa met de juiste kleurcorrectie gerestaureerd. Waardoor iedereen de film eindelijk in de kunstzinnige vorm kan zien die Julie Dash voor ogen had.
Mijlpaal van de zwarte cinema
- NRC
Lyrisch, loom en een moderne klassieker
- Trouw
Sfeervol, zintuiglijk portret dat naar verluidt een belangrijke inspiratiebron was voor Beyconcés visuele album Lemonade.
- VPRO Cinema
Daughters of the Dust is en blijft een uniek werk.
- de Volkskrant
Fantastisch filmgedicht
- de Filmkrant